Ken jij deze leuke reclames van vroeger nog?

Reclames die je vroeger als kind gezien hebt die zijn voor velen van ons een waar jeugdsentiment. We kunnen ze nog goed herinneren en brengen ons terug naar de tijd dat we nog kind waren. Een tijd zonder zorgen en met alleen maar plezier. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de beste reclames van vroeger.

Tussen de reclames door, had je natuurlijk gewereldige programma’s.  Zoals dans tv-programma’s uit het verleden. Ontdek ze hier!

De Rolo – De Rolo olifant (1973)

Deze reclame is de meest populaire van de afgelopen 50 jaar. De reclame van het snoepmerk Rolo. Een klein jongetje pest een olifant door het laatste Rolo snoepje op te eten.

Vele jaren later, als het jongetje volwassen is, komt hij de olifant weer tegen. Niet vermoedend kijkt hij weer naar de optocht in de stad, maar pakt de olifant heb terug. Met een knal van de slurf van de olifant is de reclame afgelopen. Vele van ons zullen deze reclame voor altijd herinneren.

Ook zo benieuwd naar de cast van Beverly Hills 90210? Lees hier meer.

Calvé Pindakaas – Pietertje (1983)

In 1983 kwam de eerste reclame van de serie waar er nog veel van zouden volgen. Deze reclame kwam voor het eerst uit in de jaren 80. Pieter is een jochie dat helemaal verzot is van voetballen. Terwijl hij alleen voetbalt, maakt hij een doelpunt. Die viert hij uitbundig met zichzelf.

Met deze reclame wilde Calvé duidelijk maken hoe belangrijk goede voeding voor kleine atleten. Door de jaren heen zou deze reclame nog vele malen overgedaan worden met behulp van bekende Nederlanders. Hieronder zie je een van de recentere Calvé Pietertje reclames met Pieter van den Hoogenband

Wist je overigens dat Teletekst 818 nog steeds wordt gebruikt? Lees er hier meer over.

Heineken – Biertje? (1995)

Een van de leuke reclames van vroeger is de reclame van Heineken. Deze kwam halverwege de jaren 90 op televisie en is heel veel mensen bij gebleven. Vooral het simpele woord “Biertje” is veel mensen bij gebleven.

De reclamespot toont verschillende situaties aan, waarin mensen graag een biertje met elkaar willen drinken. Deze marketing slogan werd één van de meeste bekende van dit Nederlands biermerk. Wie herinnert zich namelijk die “Rooie Rudi” uit deze reclames niet?

Mars – Een Mars per dag, zo blijf je sterk (1980)

Begin jaren 80 lanceerde Mars een reclamespot die heel veel mensen bij gebleven is die in deze periode opgegroeid zijn. De spot richtte zich erop om het merk te promoten als een essentiële bron van energie voor mensen die veel bewegen en hard werken. In de commercials zagen we regelmatig bekende personen.

De boodschap was simpel maar krachtig. De Mars reep bied je de nodige energie om jezelf sterk te voelen en door te kunnen. Of je nu fysieke kracht nodig hebt of je zoekt een lekkere traktatie. Mars was in beide gevallen de beste oplossing.

Red Bull – Red Bull geeft je vleugels (1997)

Deze bekende slogan wordt de dag van vandaag nog steeds gebruikt. Deze slogan werd al heel snel een synoniem voor de energiedrank. De commercials waren eenvoudig opgezet met grappige animaties die we vandaag de dag nog steeds zien.

De reclames toonden standaard situaties waarin mensen zich bevonden, maar niet meer voldoende energie hadden om door te kunnen gaan. In deze oude reclames van vroeger dronk met een blikje Red Bull en kreeg met letterlijk vleugels. Hierdoor kon men weer met voldoende energie door met de dagelijkse dingen.

Melkunie – Melk is goed voor elk (1975)

In de jaren 70 probeerde de Melkunie zuivelproducten aan de man te brengen onder de Nederlandse bevolking. Melk is goed voor elke was hun slogan en deze campagne was een schot in de roos. De reclame toonde vrolijke mensen die de positieve gevolgen van melk ervaarden.

De boodschap was heel simpel. Melk is onmisbaar in het leven van iemand met een gezonde levensstijl. Door de nadruk te leggen op de voedingswaardes in melk slaagde de Melkunie erin om Nederland aan de zuivel te krijgen. De slogan gaaf de reclame extra kracht en maakte calcium voor sterke botten bekend in Nederland.

Central Beheer – Even Apeldoorn bellen

De Even Apeldoorn bellen reclames van Central Beheer leerden we kennen, begin jaren 2000. De reclames van deze verzekeringsmaatschappij zijn ons allemaal bij gebleven en tot op de dag van vandaag worden ze nog gemaakt.

In deze reclames komen mensen altijd in onverwachte situaties terecht waarbij altijd een stukje humor te vinden is. Mensen komen in penibele situaties terecht en hebben hulp nodig van hun verzekeringsmaatschappij. In dit geval met ze “Even Apeldoorn bellen” om Centraal Beheer te kunnen bereiken. Hierbij een voorbeeld van een van de ´Even Apeldoorn belle´reclames

Foto van Richard
Richard

Schrijver voor Programmas.nl

Richard is een gepassioneerde schrijver voor Programmas.nl, met een diepe liefde voor tv-programma’s en films. Met een encyclopedische kennis van de nieuwste films en Netflix-shows, heeft hij zich gevestigd als een autoriteit op het gebied van entertainment. Zijn scherpe inzicht en levendige schrijfstijl maken zijn artikelen niet alleen informatief, maar ook boeiend voor iedereen die op zoek is naar het laatste nieuws en de beste aanbevelingen op het gebied van films en televisie. Richard deelt graag zijn passie voor het medium en biedt lezers een insider’s blik op de opwindende wereld van entertainment.

Inhoudsopgave

Nieuwe berichten