Je kunt geen modezaak binnengaan zonder merinowol tegen te komen. Elk merk lijkt merinowol te hebben omarmd als een soort ‘wonderwol’ of ‘wol 2.0’. Maar wat is merinowol precies en waarom is het zo bijzonder? Deze en andere vragen zijn beantwoord in een bijzonder interessante aflevering van Keuringsdienst van Waarde (KRO-NCRV) op NPO 1.

Het succes van Keuringsdienst van Waarde

Dit consumentenprogramma is bekend geworden om zijn directe en kritische manier van onderzoeksjournalistiek. Ze spreken elke betrokken partij binnen de keten om soepel tot de kern van de zaak te komen. Elke aflevering begint met telefoongesprekken naar klantenservicelijnen van verschillende merken. Zo hoor je al snel dat merinowol enorm populair is en in vrijwel elk kledingstuk wordt verwerkt.

Merinowol haarfijn uitgelegd

De volgende stap is om op zoek te gaan naar iemand die het uit kan leggen. Hiervoor heeft het team van Keuringsdienst van Waarde een bezoek gebracht aan herenmodezaak Suitable in Haarlem, een expert op het gebied van merinowol. Een van de werknemers legt hier de verschillende voordelen van merinowol uit: van de zachtheid tot de antibacteriële eigenschappen, waardoor het lang fris blijft. Zo krijg je snel een volledig beeld van dit populaire materiaal. Dit bezoek wordt afgewisseld met beelden van een gesprek met een van de weinige merinoschaapboeren in Nederland.

Antwoorden van down under

Een groot gedeelte van de aflevering is gewijd aan Australische merinoschapen, de populairste soort. De Keuringsdienst bezoekt onder andere een schoonheidswedstrijd om de dieren van dichterbij te bekijken. Bij enkele schaapboeren wordt de omstreden mulesing besproken, waarbij de huid van het achterwerk van het schaap wordt gesneden. De aflevering eindigt met de verschillende standpunten over keurmerken en de vraag of merken kunnen waarborgen dat merinowol mulesing-vrij is.

Merinowol is hot

In deze aflevering is het de Keuringsdienst van Waarde opnieuw gelukt om een evenwichtig en helder verhaal te vertellen over merinowol. Dit stelt consumenten in staat om goed geïnformeerd een aankoop te doen. De luchtige en losse presentatie maakt de uitzending bovendien toegankelijk. Mocht je deze nog niet hebben gezien, dan is de merinowol aflevering zeker de moeite waard.